SLAP Lezyonu

SLAP Lezyonu Nedir? Nasıl Tedavi Edilir?

SLAP “Superior Labrum Anterior Posterior” lezyonlarının kısaltmasıdır. Pazu adalelerinin uzun başlarını içermekte olan glenoid labrum yırtıkları, SLAP lezyonu olarak tanımlanmıştır. Bu yırtıklar ile fırlatma ve atış sporu ile ilgilenen sporcular arasında bir ilişki kurulmuştur. SLAP lezyonları, hasarın derecesine göre dört alt tipe ayrılmıştır.

Slap Lezyonu Nedir? Hastalığın Tiplerine Göre Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

SLAP lezyonu alt tiplerinden TİP 1, rotator manşet hastalığı ile ilişkilendirilmiştir ve bu lezyonda hafif bir bozulma ve tırıklanma görülür. Tip 2 lezyonlar ise, hastanın yaşına göre değişiklik göstermektedir. Bu lezyon ile ilgili 40 yaş üstü hastalarda Tip 2 lezyonları Tip 1 ile benzerlik göstermektedir. Tip 2 ve 4’te biceps tendonu ayrılmıştır. Tip 3’te ise biceps tendonu sabittir. Ancak üst kıkırdak halka yırtılmıştır.

SLAP Lezyonu Nedenleri?

SLAP lezyonlarının görüldüğü hastaların birçoğu travmatik olaylardan bahsederler. Bu travmatik olayların başında kol üzerine düşme, ağır cisim taşıma ve köpek gezdirme sırasında köpeğin tasmayı hızlı ve ani şekilde çekmesi gibi durumlar gelir. Genelde bu hastalarda takılma ve atlama gibi yakınmaları bulunmaktadır. Ayrıca en sık rastlanan rahatsızlıkların başında ön omuz ağrısı gelmektedir.

SLAP lezyonu, özellikle baş üzeri hareketlerini sıklıkla yapan voleybolcu, tenisçi gibi sporcularda rastlanır. Bu hastalar çok keskin ağrılar hissettiklerinden bahsederler. Ayrıca bu lezyon çok nadir olarak tek başına bulunur. Büyük oranda omuzdaki diğer problemler ile beraber gözlemlenir. Bu sebeple tanı koymak konusunda sıkıntı çekilebilmektedir. Bunun dışında diğer omuz problemlerinde MR ile bulgulara rastlanabilirken, SLAP lezyonunda herhangi bir bulguya da rastlanmayabilir. Bu sebeple kesin tanı, ancak geçmeyen ağrılar varsa artroskopilerde konulabilmektedir.

SLAP Lezyonu Tedavisi

Tedavisi tiplere göre değişiklik göstermektedir. Tip I lezyonunda, öncelikle analjezik-antienflamatuvar ilaç tedavisine ve fizik tedaviye başvurulur. Bazen streroid enjeksiyon da fayda sağlayabilir. Ancak bunlardan fayda görmeyen hastalar için cerrahi müdahale düşünülebilir.

Tip II-III ve IV SLAP lezyonu tedavisi ise cerrahi yöntemler ile gerçekleştirilmektedir. Bu cerrahi müdahalelerde 2 tür işlem yapılır. Bunlardan ilki tendonun yerine dikilmesi, ikincisi ise tendonun kesilmesi işlemidir. Bu işlemler sonrasında 6 hafta boyunca hastanın kol askısı kullanması gerekmektedir.