Plantar Fasiit

Plantar Fasiit Nedir? Nasıl Tedavi Edilir?

Plantar fasiit, genellikle şiddetli topuk ağrılarının sebebi olan bir rahatsızlıktır. Çoğu zaman topuk dikeni ile karıştırılabilen bu rahatsızlık, aslında “Plantar fasya” diye tabir edilen topuğun alt kısmındaki kasları çevreleyen bir bağ doku yapısıdır. Ortopedik olarak en çok görünen problemlerden biridir. Plantar fasiit rahatsızlığı, genellikle işi gereği sürekli ayakta çalışmak zorunda kalan kişilerde meydana gelir. Örnek olarak; öğretmenler, tezgâhtarlar, askerler ve bazı sporcular sayılabilir.

Plantar Fasiit‘ in Sebebi Nedir?

Plantar Fasiit Belirtileri

Rahatsızlık sürekli ayakta durmaktan, obeziteye kadar birçok farklı nedenlerden dolayı gelişebilir. Yanlış ayakkabı kullanımlı da bu rahatsızlığın önemli sebeplerinden biridir.  Çoğu zaman ayaklarınızı rahatsız etse bile beğendiğiniz bir ayakkabıyı giyebilirsiniz. Fakat bu zamanla bir sağlık problemine dönüşebilir.  Bu tür bir rahatsızlığı yaşamamak için kilonuza, fazla ayakta kalmamaya ve ayakkabı seçiminize dikkat etmeniz gerekir. Özellikle orta yaşlarda ortaya çıkan bu rahatsızlık, kendini şiddetli topuk ağrılarıyla belli etmektedir.

Plantar Fasiit, çoğunlukla hamilelik döneminin sonlarına doğruda ortaya çıkabilmektedir. Vücut ağırlığı gittikçe artacağından ayaklara binen yükte artacak ve plantar fasit rahatsızlığını tetikleyecektir. Hamileler, özellikle hamileliğin son dönemlerinde uzun süre ayakta kalmamaya dikkat etmeli ve ortopedik ayakkabıları tercih etmelidirler.

Formu Doldurun Sizi Arayalım

Plantar Fasiit Rahatsızlığının Sebepleri

• Uzun süre ayaklara yük bindirecek şekilde spor yapmak
  • Sert zeminde koşu yapmak
  • Uygun olmayan ayakkabı kullanımı
  • Şişmanlık
  • Ayak kavisinin çok yüksek olması
  • Düz tabanlık
  • Ayağın içe basması

Plantar Fasiit Belirtileri

Plantar fasiit, sabahları yataktan kalkınca veya oturulan yerden kalkarken şiddetli ağrılara sebep olabilir. Yürümeye başladıktan kısa bir süre sonra bu ağrılar kaybolur. Fakat bu ağrılar zaman geçtikçe kendisini çok daha şiddetli bir biçimde hissettirebilir.  Hastalar merdiven çıkma, uzun süre ayakta kalma gibi aktiviteleri yaparken oldukça zorlanabilmektedir. Bu şiddetli ağrıların yanında, ayağın alt kısmından topuğa doğru giden bir yanma hissi de görülebilir. Hastalar, genellikle bu ağrı ve yanmaları hareket halindeyken değil, dinlenme sonrasında ki ilk hareketinde hissetmektedir.

Plantar Fasiit Tedavisi

Plantar fasiit tedavisinde koruyucu tedavi yöntemleri tercih edilmektedir. Evde yapılabilecek bazı egzersizleri kapsayan bu tedavi türü ile ağrının azaltılması sağlanır. Tedavi sırasında hasta uzun süre ayakta durmaktan ve ağır yükler taşımaktan kaçınmalıdır. Uzun süren ağrıları olan hastalar için ayrıca ilaç tedavisi yapılabilir. Vücut dışına uygulanan şok dalga tedavisi, gece alçıları, gece atelleri ve bunların yanında fizik tedavi uygulamaları genellikle olumlu sonuçlar vermektedir. Nadirde olsa; tüm bu tedavilere cevap vermeyen hastalarda cerrahi müdahale gerekebilir.