Kalça Ağrısı Femoroasetabular Sıkışma

Kalça Ağrısı Femoroasetabular Sıkışma Sendromu

Kalça Ağrısı Femoroasetabular Sıkışma sendromu, kalça ekleminde aşırı sürtünme sonucu oluşan bir rahatsızlıktır. Temel olarak femur başının ve asetabulumun kalçaya ciddi derece hasar verecek kadar sürtünmesi ile oluşmaktadır. Bu sendrom genel olarak iki formda ortaya çıkmaktadır. Bu formlar CAM ve PINCER formlarıdır.

Femoroasetabular Sıkışma Belirtileri Nelerdir?

CAM formunda, tam yuvarlak olmayan bir fermur başından bahsedilebilir. Fermur başındaki yuvarlaklık kaybı sonucunda, baş ve soketin arasında normalin dışında temaslar ortaya çıkmaktadır.

PINCER formunda ise, asetabulum fermur başını olağanın dışında kaplamış bir haldedir. Bu kaplamanın şekli sebebiyle fermur boynu ve asetabulum arasında sıkışma sonucunda ön taraftaki labrumda hasar meydana gelir. Birçok durumda CAM ve PINCER formları bir arada görülür. Bu duruma ise” mixed tip sıkışma” adı verilmektedir.

Kalça Ağrısı Femoroasetabular Sıkışma sendromu (FAS), kıkırdak hasarı, erken dönemdeki kalça kireçlenmeleri, bel ağrıları ve labrum yırtıkları ile ilişkilidir. Ayrıca bu sendrom, üst düzey sporcularda ve aktif bir yaşam tarzına sahip kişilerde çok sık görülmektedir.

Femoroasetabular Sıkışma Sendromu Tanısı

Bu sendromda tanı koyulmadan önce hastanın öyküsü dinlenir. Ardından Femoroasetabular sendrom olduğu düşünülerek ayrıntılı ve iyi bir fizik muayene gerçekleştirilir. Röntgen filminin de çekilmesi ile hastalara çoğunlukla tanı konulur.

Kalça Ağrısı Femoroasetabular Sıkışma sendromu’ nda hastaların genel şikâyeti, ağrı ve hareket kısıtlılığıdır. Doktor tarafından yapılan fizik muayenede hastanın bu şikâyetleri değerlendirilir. Aynı zamanda hastanın ağrı şikâyeti yaşadığı bölgede ağrıya sebep olabilecek diğer nedenler de ekarte edilir. Çekilen röntgen filmlerinde kalçanın yapısı, eklem aralığının durumu net olarak değerlendirilebilir. Tüm bunların dışında doktor hastadan MR talep edebilir. Böylece labrum ve eklem yüzeyi kıkırdak yapısı değerlendirilebilir.

Femoroasetabular Sıkışma Sendromu Tedavisi

Kalça Ağrısı Femoroasetabular Sıkışma sendromu tedavisi için konservatif yani ameliyatsız yöntemler bulunmaktadır. Ancak bu yöntemler, aktif yaşantının daha az aktif hale getirilmesini gerektirir. Bunun dışında yatan kalça biyomekaniğindeki patolojik durum ile ilgili herhangi bir düzelme görülemeyeceğinden, kalça dejenerasyonuna sebep olabilir.

Sendromun tedavisinde cerrahi yöntemler ya da kalça artroskopisi kullanılabilir. Kalça artroskopisi ile lubrum yıtıkları, femur başı ile asetabulum arasındaki anormal sürtünme tedavi edilmektedir. Bu yöntemin uygulanması yaklaşık olarak 1-3 saat sürmektedir. Kalça artroskopisi sonrasında normal aktivitelere dönüş ise 3-4 ay civarındadır.

Formu Doldurun Sizi Arayalım