Ayak Bileği Lezyonu Talus Osteokondral

Ayak Bileği Lezyonu Talus Osteokondral Lezyonu, daha çok talusta nadiren de tibia eklem yüzeyinde meydana gelir. Bu lezyonların isimlendirilmesinde hala karmaşa yaşanmaktadır. İlk olarak 19. yy’ da fark edilen bu lezyonlar “osteokondritis dissekans” olarak adlandırılmıştır. Bu adlandırma günümüzde de kullanılmaktadır. Ancak son yıllarda gelişen tanı ve tedavi yöntemleri ile bu adlandırmada değişiklik olmuştur.

Ayak Bileği Lezyonu Talus Osteokondral Nedenleri

Ayak Bileği Lezyonu Talus Osteokondral

Ayak Bileği Lezyonu Talus Osteokondral oluşmasının sebebi çoğunlukla bir travmadır. Travma oranları, talusun medial ya da lateralinde olmasına bağlı olarak değişiklik göstermektedir. Lateral lezyonlarda travma oranı %98’dir. Medial lezyonlarda ise bu oran %70 civarındadır.

Talus kemiğinde görülen osteokondrol lezyonların bir kısmı, sporcu ayak bileği burkulmaları esnasında oluşmaktadır. Bir kısmı da mikro travmalar, basma bozukluklarının ve dengesiz yüklenmelerin sonucu oluşmaktadır.

Ayak Bileği Lezyonu Talus Osteokondral Tedavisi

Talus OCD yani Talus Osteokondral lezyon tedavisinde konservatif ve cerrahi yöntemler kullanılmaktadır. Çocuklarda görülen lezyonların tedavisinde her zaman alçı uygulaması gerekmektedir. 6 ay kadar süren alçılı tedavilerinde sonuç alınamazsa cerrahi yöntemlere başvurulabilir.

Yetişkinlerde ise lezyonlar, cerrahi müdahale ile tedavi edilmektedir.  Bu genellikle evre 4, yani yer değiştirmiş lezyonlarda gerekmektedir. Ancak, evre 2 ve evre 3’te ise lezyonlar tam ayrışmamış ya da ayrışmış ancak yer değiştirmemiştir. Bu durumda ise uzun süreli alçı tedavisi uygulanabilir. Fakat lateral lezyonlarda konservatif tedavinin başarılı olma şansı düşük olduğu için evre 3 lateral lezyonlarda erken ameliyat önerenlerde vardır.

Cerrahi tedavide amaç ağrının ortadan kaldırılması, kıkırdak yüzeyinin düzeltilmesi ve yaygın kırık hastalığını önlemektir. Kıkırdak hasarlarını vücut kendi başına onaramaz. Bu sebeple kıkırdak dokusunun yeniden şekillendirilmesi gerekir. Günümüzde bunun için kök hücre uyarımı, PRP ve kıkırdak çatı ameliyatı başarılı bir şekilde kullanılmaktadır.

Ayak Bileği Lezyonu Talus Osteokondral Ameliyatı Sonrası

Talus OCD ameliyatı sonrasında iyileşme süresi, kırığın yerine ve boyutuna göre değişir. Ameliyatsız tedavide ise haftalar boyunca ayağın üzerine basılmamalıdır. Kemik kıkırdak transferi sonrasında ise hastanın 6 hafta kadar ayağının üstüne yüklenmemesi gerekir. Bu süre sonrasında fizik tedavi uygulanmalıdır. Ağrıların tamamen geçmesi ise 6-12 ay sürebilir.