SPINAL STENOZ

Boyun bölgesinde görülebilmekle birlikte daha sık olarak bel bölgesinde 50 yaş üzerinde hastalarda görülür.çeşitli hormonal, metabolik hastalıklar ve doğumsal omurga anomalisi olanlarda genç yaşlarda da görülebilir.

İlerleyen yaşla birlikte omurlar arasındaki disklerin su içeriği azalır, disk yüksekliği kaybolur ve sertleşen bu dokular omurilik kanalına doğru bombeleşir. Ayrıca omurganın arka tarafında bulunan eklemlerde kıkırdak dokunun bozulması ile kemik ve bağlarda kalınlaşmalar olur ve kanalın daralmasına ilave katkı yapar. Normalde bu kanalın ön arka çapı 11,5mm üzerinde iken hastalık durumunda 9mm’nin altına düşer. Bu bozulma devam ederse omurlararasında kayma, hatta skolyoz tarzında eğilmeler gelişebilir.

Lomber dar kanal her zaman şikayete neden olmayabilir. Tipik şikayet yürüme ile bacaklarda ortaya çıkan ve gittkçe artan ağrıdır. Buna bacaklarda uyuşma, karıncalanma, kuvvetsizlik gibi belirtiler eşlik edebilir. Oturmak ve öne eğilmekle bu şikayetler düzelir. Ancak hastalık illerledikçe yürme mesafesi kısalır. Ayrıca idrar tutamama, bacaklarda değişik derecelerde güç kaybı ileri donem belirtileri olarak görülebilir.

Hastalığın kesin tanısı radyolojik tetkikle konulur. MRI bu konuda oldukça değerli bilgiler verir. Tomografi ve myelografi de hastalığın yeri ve boyutu hakkında değerli bilgiler verir.

TEDAVİ

Öncelikle medikal ve fizik tedavi denemektir. Ağrı kesici ve non-steroid antienflamatuarlar dokulardaki şişliği giderip, ağrıyı azaştabilirler. Ancak ilaçların aşırı doz ve sıkllıkta kullanılması tedavi açısından anlamsız olup, ilaçlara bağlı yan etkileri artırabilir.

Dar kanalo olan hastalar genellikle aktivitellerden kaçınırlar. Bu azalmış hareketlilik vücut esnekliğii, kuvveti ve kardiyovasküler kondisyonda azalmaya sebep olur. Fizik tedavi adelelerin esnekliğini artırarak, kondisyon bisikleri, yürüme bandı ve yüzme gibi kardiyovasküler eğzersiz programları ile adele gücünü ve kan akımını hızlandırmak amacıyla yapılır. Evde veya bir spor merkezinde yapılacak bu aktiviteler gğnlğk yaşamı kolaylaştıracaktır. Ev içinde yapılacak düzenlemeler ve ev güvenliği önemlidir. Banyo, tuvalet ve mutfakta düşmeyi engelleyen tutamaklari yürümeyi kolaylaştıran araçlar tavsiye edilebilir.

Cerrahi olmayan bun yöntemler dar kanal hastalğını düzeltmezler, ancak uzun süreli ağrı kontrolünde artmış işlevsellik sağlarlar. Cerrahi olmayan yöntemlerle şikayerleri düzelmeyen, yürüme mesafesi çok kısalan, bacak güçsüzlüğü yada idrar ve barsak kontrolünde problemleri olan hastalar için cerrahi tedavi önerilmektedir.

Cerrahi işlemde kalınlaşmış olan bağ ve bozulmuş eklemler çıkarılır, arkada lamina tek veya iki taraflı çıkarılarak lomber kanal genişletilir. Stabiliteyi korumak için genellikle cerrahi seviye entrümanta edilir(vidalanır) ve omurlar arasına yerleştirilen kemik köprüler ile bu bölge kemik kaynaması sağlanarak hareketsiz hale getirilir.

Hastaların çoğunluğunda ameliyattan sonra ağrılar azalır, 6-9 ay sonra tüm aktivitelerinde belirgin düzelme ve artış görülür.