Kalça Protezi

kalça protezi

KALÇA PROTEZİ

Kalça protezi – Total kalça protezi, kalça eklemi ileri derecede harap olmuş hastalarda, hasarlı eklemin yapay bir eklemle değiştirilmesi ameliyatıdır. Kalça protez kobalt krom veya titanyumdan imal edilen ana parçalar ile bunların eklemleştiği yerde plastik, metal veya seramik ara parçalardan oluşur.

Günlük yaşam aktivitelerini engelleyen şiddetli ağrı, hareket kısıtlılığı ve kısalık durumlarında kalça protezi en iyi tedavi seçeneğidir. Hastanın 60 yaşın üzerindeki olması tercih edilir, ancak gerekli olduğu durumlarda (ör. romatoid artrit) daha genç hastalarda da uygulanabilir.

Kalça protezi kemiğe iki ayrı şekilde tutturulabilir. Bunlar:

-Çimentolu protez

-Çimentosuz protez

Çimentolu protez ameliyatı, kalça protezinin kemiğe çimento adı verilen bir dolgu malzemesi vaıtasıyla tutturulduğu işlemdir.

Çimentosuz protez ameliyatı ise, üzeri gözenekli bir madde ile kaplanmış olan protezlerin kemiğiniçine çok sıkı bir şekilde yerleştirilip sonrasında vücudun kemiği, protezin üzerindeki gözeneklerin içine ilerleyerek tespiti sağlanır.

Hastaya hangi protez ameliyatının uygulanacağına karar verirken hastanın yaşını ve kemik durumunu göz önünde bulundurulmaktadır.

Kalça protezinin ömrü hastanın yaşına, kilosuna, cinsiyetine ve hareket seviyesine göre değişmekle birlikte günümüzde uygun cerrahi teknik ve modern protez tasarımları kullanılarak yapılan kalça protezlerinin ömrü 15-20 yıla kadar uzamıştır.

Total kalça portezi ameliyatları genel ya da belden uyuşturma şeklinde olan epidural anestezi ile yapılabilmektedir.

Daha önceleri çok daha büyük kesilerle ve büyük kas gruplarını zedeleyecek biçimde yapılan ameliyatlar, günümüzde ise daha küçük kesilerle ve kalça çevresi yumuşak dokulara zarar vermeyecek biçimde yapılabilmektedir.

Kalça protezi ameliyatı geçiren hastalar genel durumlarına göre 3-7 gün sonra hastaneden taburcu edilir.